Voor iedereen die zich wil ontwikkelen in hedendaagse kunst. Je bent nieuwsgierig, durft te experimenteren en staat open voor nieuwe manieren van maken. Je vindt het niet erg om ook eens dingen af te leren of los te laten. Kunstacademie Haarlem werd in 1990 opgericht vóór en dóór kunstenaars en dat is precies wat we zijn.
Iedereen die bij ons les volgt of geeft, maakt deel uit van onze creatieve gemeenschap. We ontmoeten elkaar tijdens activiteiten van ons Kunstlab, zoals exposities, excursies, lezingen en filmavonden. Die ontmoetingen zijn vaak een bron van nieuwe ideeën en samenwerking.
Het niveau is hetzelfde. De cursussen zijn keuzevakken die je los kunt volgen. Ze vormen tegelijk de bouwstenen van de opleiding waar je ze combineert met het vakprogramma op zaterdagochtend, of naar keuze op vrijdagochtend, met masterclasses, lesmodules, werkbesprekingen en beoordelingen. Dat is bij elkaar een volwaardige kunstopleiding, vergelijkbaar met hbo-bachelor.
Onze cursussen en de opleiding zijn vergelijkbaar met hbo-kunstvakonderwijs. Je wordt intensief begeleid in drie kerngebieden:
Daarbij staan centraal:
We garanderen kwaliteit met drie belangrijke pijlers:
Bij de toelating kijken we naar:
Dan denken we dat de academie nu niet iets voor jou is. Dat voorkomt latere teleurstellingen. Je krijgt altijd persoonlijke feedback en je kunt het volgend jaar opnieuw proberen. Soms kunnen we ook doorverwijzen naar andere academies.
Belangrijk om te weten: je hoeft maar één keer te worden toegelaten. Daarna kun je je zonder extra toelating inschrijven voor alle programmaonderdelen.
Onze opleiding is een volwaardig alternatief voor een hbo-kunstbachelor.
Dit kan je als je geslaagd bent voor het eindexamen:
Als je door ziekte lessen mist in een jaarcursus, mag je die inhalen in andere jaarcursussen binnen hetzelfde lesjaar. Daarnaast geeft je lidmaatschap recht op twee extra keuze- of proeflessen per jaar, los van je eigen cursus.
Onze idealen bij start van de academie in 1990, zijn nog altijd actueel. De oprichters Pieter Berkhout en Fokelien Faber formuleerden destijds een vierledig doel:
Innoverend kunstonderwijs
Onafhankelijk van de overheid
Vóór en dóór kunstenaars
Onderlinge inspiratie tussen docenten en studenten
In de oorspronkelijke startbrochure benoemden Berkhout en Faber vijf kernbegrippen – elk beginnend met een i – als fundament van de academie: inspireren – innoveren – informeren – instrueren – initiëren.
Alles was gericht op het bevorderen van nieuwe inzichten in de kunst. Al snel werden er twee begrippen toegevoegd: integreren (kunst en maatschappij) en interpreteren (kunst als zingevend sociaal fenomeen)
Deze zeven i’s vormen nog steeds een krachtig kompas voor onze visie.