Over KHL

  • Een nieuw type kunstacademie
  • Inspirerend, ambitieus, eigenzinnig
  • Het alternatief voor de reguliere opleidingen
  • Het alternatief voor de dure opleidingen
  • Kunstopleiding en cursussen overdag en ’s avonds
  • Ook op zaterdag en zondag
  • Voertaal Nederlands (Engels kan op verzoek)
Het academiegebouw in Haarlem van de Kunstacademie Haarlerm aan de Kleine Houtweg 47
Kleine Houtweg 47 Haarlem (geen postadres)

FAQ's - Veelgestelde vragen

Voor iedereen die zich wil ontwikkelen in hedendaagse kunst. Je bent nieuwsgierig, durft te experimenteren en staat open voor nieuwe manieren van maken. Je vindt het niet erg om ook eens dingen af te leren of los te laten. Kunstacademie Haarlem werd in 1990 opgericht vóór en dóór kunstenaars en dat is precies wat we zijn.

Iedereen die bij ons les volgt of geeft, maakt deel uit van onze creatieve gemeenschap. We ontmoeten elkaar tijdens activiteiten van ons Kunstlab, zoals exposities, excursies, lezingen en filmavonden. Die ontmoetingen zijn vaak een bron van nieuwe ideeën en samenwerking.

Het niveau is hetzelfde. De cursussen zijn keuzevakken die je los kunt volgen. Ze vormen tegelijk de bouwstenen van de opleiding waar je ze combineert met het vakprogramma op zaterdagochtend, of naar keuze op vrijdagochtend, met masterclasses, lesmodules, werkbesprekingen en beoordelingen. Dat is bij elkaar  een volwaardige kunstopleiding, vergelijkbaar met hbo-bachelor.

Onze cursussen en de opleiding zijn vergelijkbaar met hbo-kunstvakonderwijs. Je wordt intensief begeleid in drie kerngebieden:

  • Je beeldende visie
  • Je technische vaardigheden
  • Je creatieve mentaliteit

Daarbij staan centraal:

  • Experiment en onderzoek
  • Zelfreflectie en durven falen
  • Communicatie over je werk
  • Contact met andere creatieve makers
  • Betrokkenheid bij actuele kunst
  • Betrokkenheid bij de wereld om ons heen

We garanderen kwaliteit met drie belangrijke pijlers:

  • Een toelatingsgesprek met persoonlijke feedback
  • Toetsing van ons programma door onze onderwijscommissie, waarin ook docenten van andere academies deelnemen
  • Hooggekwalificeerde docenten met een academische kunstopleiding en een actieve beroepspraktijk. De theoriedocenten zijn universitair geschoold.

Bij de toelating kijken we naar:

  • Je motivatie en creatieve instelling
  • Je belangstelling voor kunst
  • Je wens om verder te groeien
  • Je durf om een eigen koers te varen

Lees meer over de toelating >

Dan denken we dat de academie nu niet iets voor jou is. Dat voorkomt latere teleurstellingen. Je krijgt altijd persoonlijke feedback en je kunt het volgend jaar opnieuw proberen. Soms kunnen we ook doorverwijzen naar andere academies.

Belangrijk om te weten: je hoeft maar één keer te worden toegelaten. Daarna kun je je zonder extra toelating inschrijven voor alle programmaonderdelen.

Onze opleiding is een volwaardig alternatief voor een hbo-kunstbachelor.
Dit kan je als je geslaagd bent voor het eindexamen:

  • Je kunt de kunstwereld met zelfvertrouwen benaderen.
  • Je weet kunst en “kunst” te onderscheiden.
  • Je hebt een eigen beeldtaal ontwikkeld.
  • Je kunt professioneel communiceren over je werk.
  • Je kunt concepten en kunstprojecten realiseren.
  • Je bent ervaren in presenteren en exposeren.
  • Je bent verbonden met een actief kunstnetwerk.
  • Je kunt eventueel zelf lesgeven als kunstenaar.
  • Als kunstenaar stop je trouwens nooit met leren.

Als je door ziekte lessen mist in een jaarcursus, mag je die inhalen in andere jaarcursussen binnen hetzelfde lesjaar. Daarnaast geeft je lidmaatschap recht op twee extra keuze- of proeflessen per jaar, los van je eigen cursus.

Onze geschiedenis

Onze idealen bij start van de academie in 1990, zijn nog altijd actueel. De oprichters Pieter Berkhout en Fokelien Faber formuleerden destijds een vierledig doel:

  1. Innoverend kunstonderwijs

  2. Onafhankelijk van de overheid

  3. Vóór en dóór kunstenaars

  4. Onderlinge inspiratie tussen docenten en studenten

"De zeven i's"

In de oorspronkelijke startbrochure benoemden Berkhout en Faber vijf kernbegrippen – elk beginnend met een i – als fundament van de academie: inspireren – innoveren – informeren – instrueren – initiëren.

Alles was gericht op het bevorderen van nieuwe inzichten in de kunst. Al snel werden er twee begrippen toegevoegd: integreren (kunst en maatschappij) en interpreteren (kunst als zingevend sociaal fenomeen)

Deze zeven i’s vormen nog steeds een krachtig kompas voor onze visie.